WH? NOT TRAVEL & MORE

ROADTRIP TSJECHIË EN SLOWAKIJE

Dag 1: Ohrdruf

Eindelijk was het dan zover! Na weken heel hard werken aan de camperbus om deze op tijd af te krijgen (of zover dat we er paar weken mee weg konden) is het dan nu vakantie!  Het is de eerste vakantie met onze nieuwe “witte” camperbus. Eerste stop is Duitsland en we zijn gestrand in het gehucht Ohrdruf waar we een supermooi plekje hebben bij het kasteel.

Kasteel Duitsland

Dag 2: Karlovy Vary

Vanuit Ohrdruf zijn we naar Karlovy vary gereden (3,5 uur). Karlovy Vary, ook bekend als Karlsbad, is een bekende kuuroordstad in het westen van Tsjechië.
De stad is genoemd naar keizer Karel IV en staat bekend om zijn natuurlijke warmwaterbronnen met geneeskrachtige eigenschappen.
Karlovy Vary is een populaire bestemming voor spa- en wellnessbehandelingen.
Het was echter 30 graden en om met 30 graden een stad te bezoeken of een spa is niet echt ideaal.
We hebben dan ook kort door de stad geslenterd en kwamen terecht bij het Becherovka museum, waar we een rondleiding gedaan hebben, heerlijk met airco!!
Becherovka is een populaire kruidenlikeur uit Tsjechië. Het is vernoemd naar zijn bedenker, Jan Becher, en wordt vaak als nationaal drankje van Tsjechië beschouwd.

Karlovy
Becherovka

Kadan

Het was de bedoeling om in Karlovy vary een nacht te blijven, maar omdat het zo warm was besloten we toch om verder te rijden. En dat was een goede keuze! We belanden in het dorpje Kadan waar we met de neus in de boter vielen want er was een dorpsfeest waar de gin-tonic € 5,– was en er leuke bandjes aan het optreden waren! Bus hadden we bij de stadswal gezet waar we gratis konden parkeren en op loopafstand in het dorpje waren, ideaal dus!

Dag 3:Terezín

Na een gezellig avondje Kadan, weer vroeg op pad want we wilden een tussenstop maken in Terezín: (voormalig concentratiekamp). Terezín, ook bekend als Theresienstadt in het Duits, is een stad in de Tsjechië en het staat vooral bekend vanwege zijn tragische rol tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Hierbij enkele belangrijke aspecten met betrekking tot Terezín:
  • Terezín: werd oorspronkelijk gebouwd als een militaire vesting in de 18e eeuw door keizer Jozef II van het Heilige Roomse Rijk.
  • Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Terezín: door de nazi’s gebruikt als een concentratiekamp en doorgangskamp voor Joodse gevangenen. Hoewel het in de propagandamachine van de nazi’s werd gepresenteerd als een “modelgetto”, was het in werkelijkheid een plaats van lijden en dood.
  • De omstandigheden in Terezín: waren uitermate zwaar. De gevangenen werden blootgesteld aan slechte hygiëne, ondervoeding en uitputting. Velen werden vanuit Terezín: naar concentratie- en vernietigingskampen gestuurd, waar ze werden vermoord.
  • Ondanks de gruwelijkheden slaagden sommige gevangenen erin om de kunst en cultuur te behouden. Er werden clandestiene lessen gegeven, en er werden tekeningen, gedichten en muziekstukken gemaakt.
  • Tegenwoordig dient Terezín: als een herdenkingsplaats voor de slachtoffers van de Holocaust. Het voormalige concentratiekamp herbergt een museum en monumenten ter nagedachtenis aan degenen die daar hebben geleden en zijn gestorven.

Wat was dit een indrukwekkende tussenstop en wat ons betreft als je daar in de buurt bent maak deze stop en doe de rondleiding want ondanks dat het heftig is, is het meer dan de moeite waard om Terezín: een keer te zien!
Na deze indrukwekkende tussenstop is het tijd om paar dagen even wat meer te relaxen en te zwemmen(!) want het is erg warm en de volgende bestemming is in de buurt van Prachovske Skaly.

We hebben een camping (camping Eden) aan een meer gevonden om eindelijk die duik te nemen en dat hebben we dan ook zeker gedaan.
Het is wel zo dat het ontzettend druk was want het was weekend (zaterdag) en dat is toch iets om rekening mee te houden volgende keer want huilende kinderen en blaffende honden heel de dag en hutjemutje is niet echt iets voor ons.

Dag 3: Prachovske Skaly

Volgende dag vroeg op de fiets want door de warmte en door de drukte wilden we vroeg in het park zijn om de Prachovske Skaly rotsen te zien. Prachovske Skaly, ook bekend als de Prachov Rocks, is een opmerkelijke rotsformatie en natuurgebied gelegen in het Boheems Paradijs
(Český ráj) in Tsjechië. Vanaf de camping was het 15 min fietsen (let op soms erg stijl)
en om 8 uur begonnen we aan de wandeling,
We waren de eerste in het park en hebben 2 uur gewandeld en dat was zeker de moeite waard!
Check de foto’s maar:

Skaly

Terug op de camping bleek bijna iedereen weg te zijn omdat het weekend was afgelopen waardoor we nog een top dag hebben gehad!

Dag 5: Kutna Hora

Vandaag weer naar de volgende stop en dat is Pilsen. Eerst een tussenstop gemaakt in Kutna Hora waar we onder andere de bottenkerk hebben bezocht.
Voor deze tussenstop gekozen na vooronderzoek thuis maar als we het niet hadden gedaan hadden we niet veel gemist.
Kutna
Kutna Kerk

Pilsen

Na de korte tussenstop door naar Pilsen waar we op een heerlijke camping (Autocamp Ostende Pilsen Bolevák) buiten pilsen zijn beland met wederom een meer om af te koelen want vandaag is het 35 graden.
Met een Uber ben je zo in de stad dus in de avond was het tijd om te Pilsen in Pilsen 🍻

Opmerking: Wij zijn beide apart in Praag geweest, vandaar dat wij gekozen hebben om Praag dit keer over te slaan en naar Pilsen te gaan.
Maar ben je niet in Praag geweest sla deze stad niet over want is meer dan de moeite waard om te bezoeken!

Dag 6: Chesky Krumlov

Ondanks dat de camping heerlijk was en we best langer hadden willen blijven is het toch tijd om weer door te reizen.
It’s Jenny’s Birthday today!! Op het programma staat een bezoek aan Chesky Krumlov, blijkbaar een must do in Tsjechië.
Nou dat is zo gebleken! Wat een top plek om jarig te zijn! We hadden via Park4Night een plek gevonden bij de kasteeltuinen.
Je betaalt een paar euro en je hebt daadwerkelijk een topplek!

Middeleeuwse filmset

Lopend kom je uit in het dorpje en het lijkt net of je op een filmset van een middeleeuwse film uitkomt!
Deze zagen we even niet aankomen!

Na heerlijk gegeten en gedronken te hebben was dit toch wel een zeer geslaagde verjaardag op een heel bijzondere plek!!

krumlov
Krumlov
zonsondergang

Dag 7: kanoën

Cesky Kromlov is zo leuk dat we besloten om in de morgen nog een kano te huren en rond het stadje te kanoën Super leuk en wat ons betreft een MUST DO!!!

Wijnstreek

Na het kanoën afscheid genomen van dit leuke stadje en doorgereden naar de wijnstreek waar we op een camping (Autokemp Adela) terecht zijn gekomen met super lieve eigenaren. Zelfgemaakt pizza van bloemkoolbodem een lekker wijntje en vroeg naar bed want het was een vermoeiende dag… Morgen fietsdag en eens kijken hoe de Tsjechische wijn smaakt.

Pizza

Dag 8: Fietstocht

Vandaag 20 km gefietst wat hier prima te doen is! Overal kon je wijn proeven en dat hebben we dan ook zeker gedaan!
Wat ons betreft een leuke streek en zeker de moeite waard om nog een keer naartoe te gaan en meer van te ontdekken!

Landschap

Dag 9: Slowakije

Vandaag zijn we naar Slowakije gereden naar het Tatra gebergte waar we een mooie slaapplek hebben gevonden midden in de natuur en gratis. Niks spannends gebeurd vandaag oja toch wel Koen had eerst een andere plek uitgekozen en die was niet zo handig want we zaten vast
dus eerste deukje is een feit.. Met veel geluk zijn we eruit gekomen en weten we dat we dat dus de volgende keer niet moeten doen.

Dag 10: Strebske Pleso

Vroeg eruit want met deze temperaturen is vroeg wandelen het beste en we zijn vandaag dan ook begonnen met een mooie ochtendwandeling @Strebske pleso.
Strebske Pleso is een schilderachtig bergmeer gelegen in de Hoge Tatra, een bergketen op de grens tussen Slowakije en Polen.

Strebske

Tartra gebergte

Volgende stop vandaag is Tatranska Lomnica waar je met 3 (ski) liften het Tatra gebergte om kunt. Dat hebben wij natuurlijk ook gedaan want lopend was net niet te doen (of voor ons niet te doen) 😉

Skilift
Tatranska

Levoča

Na Tatranska Lomnica hebben we nog een kleine tussenstop gehad in Levoča. Levoča is een historische stad in het oosten van Slowakije,
bekend om zijn goed bewaarde middeleeuwse architectuur en cultureel erfgoed.

Levoca

Camping aan een meer

Na Levoča op zoek naar een slaapplek. We kwamen aan bij een meer en het was zo druk niet normaal! Het was al laat en besloten toch maar op de “camping” (camping heeft geen naam en is meer een open veld dan echt een camping) te blijven. Na net de bus neer te hebben gezet begon het te regenen en alle dagjesmensen vertrokken. Geweldige sfeer op de camping en een prachtig uitzicht tot gevolg!
O ja en een heerlijk restaurant bij de camping waar je voor hoofdgerecht €10,– betaalde!

Camping aan het meer
Camping

Dag 11: kabelbaan

Vandaag met de kabelbaan (was letterlijk op de camping dus ver hoefde we niet) omhoog om een mooie wandeling in het Slowaaks paradijs te maken.
De kabelbaan omhoog was erg gaaf alleen boven aangekomen geen watervallen etc. (door deze warmte natuurlijk niet vreemd) maar vooral veel weiland dus wij waren een beetje teleurgesteld. Zijn dus maar foto’s gaan maken voor de natuuraflevering van het perfecte plaatje 😉. Zie hieronder het resultaat:
Kabelbaan
Koe
vlinder
Vliegen

In de avond weer lekker gegeten en in de avond kampvuurtje (dit is in Slowakije toegestaan) met een lekker wijntje!

Dag 12: Bratislava

Vandaag naar Bratislava gereden was maar 2,5 uur rijden. Daar aangekomen weer een gratis plek gevonden om te slapen en meteen de stad ingedoken om een free walking tour te doen. Via GuruWalk gekozen voor de 20th Century Free Tour – A Bratislava’s Dark History.
Het was weer niet normaal warm maar de tour was super interessant dus weer een stuk wijzer geworden 😉.

Bratislava
Free walking tour

Dag 13: Regensburg

Helaas is het gedaan met het mooie weer. Bratislava is een superleuke stad en we wilden nog een dag blijven maar gisterenavond begon het te regenen en het zou niet meer stoppen. En het is ook een nationale feestdag vandaag in Slowakije dus alles is dicht…

We besluiten dan maar naar Duitsland te gaan (alvast meer richting huis). Alleen maar regen onderweg gehad dus toepasselijker kan onze stop dan ook niet zijn om in Regensburg een slaapplek te zoeken. Zoveel leuke plekjes in Duitsland en dit was er weer 1 van!

Regensburg
Regensburg Reiger

Dag 14: Back home

Op naar huis. Helaas is het weer voorbij. Wat ons betreft te kort om deze 2 landen te bezoeken!

17 Augustus 2023 t/m 30 Augustus 2023 (14 dagen)